[designpanel] Mystiek van Conimex

  • Design
  • 14 jun 2016 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Designbureau Anthem heeft het Conimex-portfolio geredesignd met als doel de authenticiteit en premiumness van het merk te versterken. Jongere consumenten op zoek naar authentieke, natuurlijke en gevarieerde Aziatische gerechten lieten het merk teveel links liggen. Het doel van de restyle was dus een stap te maken naar meer authenticiteit, verleiding en variatie om deze doelgroep aan te spreken, maar de bestaande fans niet kwijt te raken. Het logo is geoptimaliseerd om het mystieke, warme en dromerige gevoel van de ondergaande zon van Zuid-Oost Azië over te brengen en de nieuwe merkarchitectuur, met bovenin de branding creëert impact en horizontale herkenning op het schap. Vindt ons panel het redesign geslaagd?

Lees de beoordelingen onder het beeld

Thea Bakker, VBAT


Conimex is een merk wat we al heel lang in de schappen tegenkomen. Deze restyling is op een aantal punten zeker goed geslaagd. Het ziet er kwalitatiever en lekkerder uit. De branding zit op een logischer plek en voegt meer authentieke beleving toe. Door de eenduidige fotografie is het geheel ook smakelijker en sfeervoller geworden en de typografie is duidelijk verbeterd. Toch blijft het geheel braaf en veilig overkomen.
Wat betreft ‘premiumness, verleiding en variatie’ (volgens Anthem) had er meer uitgehaald kunnen worden. Met heel veel andere moderner merken op het exotische schap vraag ik me af of de jongere doelgroep zich hierdoor aangesproken voelt.

Rapportcijfer: 6,5

Stijn Braun, Mountain
In tegenstelling tot onze ouders is elke jonge consument wel eens in Zuid-Oost Azië geweest. Even naar de Thai is iets heel gewoons geworden. Dat wil je niet alleen proeven, maar ook beleven. Wat het oude design tekort kwam, zit er nu dus in. Sfeer, gevoel, smaak en premiumness. De nieuwe fotografie is veel aantrekkelijker. Na een opfrisbeurt is het logo een trots onderdeel van het merkverhaal. De merkkleur is iets te gedoseerd. Sterk op handwaarde, maar levert iets in op schap. Authenticiteit? Ja, vanuit Nederlands perspectief. De segmentatie is duidelijk. Het duurde even, maar dit alles past veel meer bij een marktleider.

Rapportcijfer: 7,5

Steven de Cleen, ProudDesign
De lang verwachte restyling van een merk met een probleem. Indonesisch eten is niet meer zo hip (net als Chinees) en er is meer concurrentie van nieuwe specialisten en private labels. Hoe creëer je dan voorkeur? Door je autoriteit te versterken middels design. En dat is goed gelukt. De gemoderniseerde branding (logo en gele horizon) naar boven is trotser en de topshot fotografie is veel smakelijker. Het gebruik van diepere kleuren en goud zorgt voor meer kwaliteit en maakt het mogelijk ook in kleur wat meer te segmenteren. Dit alles zorgt voor betere navigatie op het schap en meer waarde in de hand. Prima klus dus?

Mijn enige minpunt zou zijn dat het een puur cosmetische operatie betreft en ik geen andere poging ontdek om als merk een echt antwoord op het probleem te geven. Oude kroepoek in nieuwe zakken? De tijd zal het leren.

Rapportcijfer: 7,5

Edwin Visser, SoGood
Elk merk met een breed assortiment worstelt met de ‘branding paradox’. Aan de ene kant wordt gestreefd naar eenheid voor een zo’n sterk mogelijke schapimpact van het merk. Aan de andere kant ligt de consumentenvoorkeur uiteindelijk op de product- en smaakvarianten, die dus voldoende voor het voetlicht moeten komen. Onder het motto ‘eenheid in verscheidenheid’ zoeken vele merken naar de juiste balans tussen merk- en productcommunicatie.

'OP MERKHERKENNING IS ER NAUWELIJKS INGEBOET'

Het nieuwe Conimex is een schoolvoorbeeld van hoe het kan. De ‘gele Chinese muur’ die de oude Conimex-verpakkingen vormden zorgden wel voor herkenning van het merk op het schap, maar kennelijk liepen er steeds meer mensen langs zonder het merk te proberen. Nu is op merkherkenning nauwelijks ingeboet en komen de producten duidelijker en vooral smakelijker, met de van bovenaf gefotografeerde gerechten, naar voren. De verpakkingen zijn verrijkt, zowel op merk- als op productniveau. Zowel voor consumenten als marketeers en designers een inspirerend voorbeeld.

Rapportcijfer: 9

 


























Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 12, 14 juni 2016.

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 8
Marc van Eck, partner Business Openers: 9
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters: 8



Henry is het nieuwe lid van ons marketeersdesignpanel. Hij vervangt Tessa van Breugel van Pepsico die helaas geen tijd meer had voor haar beoordelingen. Maak hier kennis met Henry.

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.


Eerder beoordeelde designs:

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt










De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit









Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google







Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis







Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum













 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken